הטבת מס – שירות צבאי או לאומי

זהו נושא חשוב ביותר, מכיוון שמסיימי שירות צבאי/לאומי הם ברובם צעירים וצעירות, והמודעות שלהם להטבות המס ולזכויות נוספות פחותה מאשר אוכלוסיות בוגרות ומשופשפות יותר בעולם האזרחי.

אם סיימתם שירות של שנתיים לפחות, מגיעה לכם הטבת המס המלאה – 2 נקודות זיכוי מדי שנה, במשך 3 שנים. שווי ההטבה השנתית:

לכל הפחות, מדובר ב- 5,160 שקלים!
בסה"כ, על פני תקופה של 36 חודשים, מדובר בהטבת מס של לא פחות מ- 15,480 שקלים.

הטבת המס הזו הינה הטבה חודשית. כלומר, בכל חודש החל מהחודש הראשון שלאחר סיום השירות ולמשך 36 חודשים, אתם זכאים להטבת מס בשווי של 430 שקלים לפחות. כל חודש במהלך 36 החודשים שלאחר סיום השירות, בו לא הייתה לכם הכנסה (עקב טיול, חיפוש עבודה או כל סיבה אחרת) הוא בעצם חודש שבו לא ניצלתם את הטבת המס הזו.

הדרך היחידה לנצל אותה היא לבצע בדיקת זכאות להחזר מס.

הטבת מס עבור שירות צבאי או לאומי מקוצר

רבים מופתעים לגלות, אך גם עבור סיום שירות צבאי או לאומי של שנה עד שנתיים ישנה הטבת מס. הטבת המס הינה בשווי נקודת זיכוי אחת – לכל הפחות 2,580 שקלים בשנה. ליתר דיוק, 215 שקלים, מדי חודש, במשך 36 חודשים.

חשוב להדגיש: הטבת מס אשר לא נוצלה לא בהכרח גוררת כי מגיע לכם החזר מס. בשביל שיגיע החזר מס, קודם כל צריך לשלם מס הכנסה.

דוגמאות שונות ומגוונות:

1. אם לאחר סיום השירות השתכרתם פחות מ- 9,000 שקלים ברוטו בחודש, הרי שאם קיבלתם את ההטבה במהלך תקופה זו, לא שילמתם מס.
במקרה כזה, אין זה משנה בכמה חודשים במהלך 3 השנים שלאחר סיום השירות לא עבדתם ולא ניצלתם את ההטבה. בשורה התחתונה, לא השתכרתם מספיק בשביל לשלם מס, ולכן לא יגיע לכם החזר מס.

2. אם הטבת המס לא עודכנה אצל המעסיק, אך הטבת המס כתושב ישראל כן, והשתכרתם כ- 5,000 שקלים ומטה. במקרה כזה, אפילו שההטבה לא נוצלה בכלל, לא היה בה צורך בכדי להימנע מתשלום מס. ומכיוון שלא שולם מס, לא יגיע לכם החזר מס.

3. אם חודשיים לאחר סיום השירות מצאתם עבודה בשכר ממוצע של כ- 12,000 שקלים בחודש, אז בהנחה ואין לכם ילדים או הטבות מס מיוחדות אחרות, שילמתם מס הכנסה דרך המעסיק. אפילו אם המעסיק עדכן את הטבת המס בגין השירות הצבאי או הלאומי, עדיין יגיע לכם החזר מס, מכיוון שהיו לכם לפחות חודשיים של חוסר תעסוקה באותה שנה, בהן לא ניצלתם את הטבות המס החודשיות, הן כתושבי ישראל והן בגין השירות. כמובן שגם החזר מס בגין אבטלה או חוסר תעסוקה רלוונטי במקרה זה, ולא רק בגין השירות.

לסיכום, הטבת מס עבור שירות צבאי או לאומי של שנה לפחות הינה הטבה משמעותית ביותר. מכיוון שלא תמיד ברור האם מגיע החזר מס בגין ההטבה ובאיזה סכום, מומלץ לבצע בדיקת זכאות להחזר מס, לפני שרצים למלא טופס בקשה להחזר מס.

בהצלחה בחיים האזרחיים 😊

דילוג לתוכן